Dag 4091 – Besöker Gucci’s museum i Florens

Vi går upp vid 7.30 och äter en fantastisk frukostbuffet, bananyoghurt, underbart kan det bli godare än så, krämig och ingen jäkla light produkt. De har fantastiskt bröd, bästa jag ätit på år, massor av olika korvar. För att inte tala om kaffet, sådant här gott italienskt kaffe får vi aldrig i USA, där är det mycket bittrare. Vilken jättebra start på dagen och vi har sovit underbart, så tyst. När man börjar lyssna på ljud som Javier har som jobb att göra och dessutom lär mig så är man tyvärr desto mer lättväkt, men vi har sovit hela natten igenom.

Vi ska börja med att besöka Gucci’s museum nu på morgonen, det är inte så länge som det varit öppet för allmänheten så detta ser vi fram emot. Men först tittar Javier på skor, Italienska skor är de finaste i världen.

Galleria dell’Accademia är en väldigt vacker byggnad.  IMG_6126
Det första man ser inne på Gucci’s Museum är en Gucci bil, så vacker. Dock inte cabriolet så inget för mig 🙂IMG_6127 IMG_6129
Det här är ju bara för gulligt, jag älskar volanger, längtar verkligen efter att få mitt gästrum nu så att jag kan börja sy. Inte för att jag vill sparka ut mina gäster men vill verkligen sätta igång att sy, det är volanger i mängder som jag kommer att börja göra. Har tom sett videos på youtube om hur man gör de olika volangerna. Och det här är en riktig Rebecka klänning. IMG_6130
Hade förväntat mig att få se mer aftonklänningar, det är väl det enda jag saknar på dagens besök, kanske förväntat mig att få se Guccis förändring genom tiderna som jag också saknade lite av idag. IMG_6134

Utsikten från Gucci’s Museum. IMG_6135
Men här finns mycket annat, vad sägs ett picknickset?IMG_6137
Eller en gitarr?IMG_6138
Den cykeln hade jag inte sagt nej till.  IMG_6139
En väldigt lycklig tjej.

Det var första gången Javier såg Aldo Gucci’s berömda citat. Quality is Remembered long after price is forgotten, och han älskar det, jippi han fick ut något av vårt besök här. IMG_6145
Jag gillar den här boktiteln bättre, orkade inte bära på en bok men annars hade jag köpt den.the art of being a well dressed wife
Det här får mig att vilja köpa massor av frukt och grönsaker.   IMG_6150
Kommer ni någonsin i närheten av den här affären så är den superkul, de har allt i plast i kul former och färger.
Så jag har råkat glömma att packa ner Javiers resepartym, ops tog ut den när vi reste till Cancun för han har redan en parfym där och jag gillar inte onödigt bagage, men nu hade den varit bra att ha. Men vi går till Chanelbutiken och köper en ny till honom. Mitt första besök i en Chanelbutik och tjejen är supergullig och ger oss massor av prover när jag i ögonvrån skådar följande parfymer, vad är dessa? Det är Chanels butiksparfymer en serie som heter Les Exclusifs och är uppkallade efter saker i Mlle Gabrielle Chanels personliga liv och du kan bara köpa dem i deras egna butiker. Vartenda en av de 16 parfymerna har en historia. Den jag faller för idag heter Beige och dess historia är följande:

“I take refuge in beige because it’s natural,” said Mademoiselle Chanel. Sandy beige, honey beige, clay beige, whitish beige . . . Gabrielle Chanel loved all shades of this colour, which evokes natural elegance and grace. A stunning blend of white petals and yellow gold. An outburst of tender, powdery flowers with hints of honey… http://www.chanel.com/en_US/fragrance-beauty/les-exclusifs-de-chanel-88437

Underbar så den köper jag idag. Kul att ha en parfym som väldigt få har, precis som med min parfym Bond no. 9.

Får tom en toalettväska.
Katedralen i Florens, väldigt mäktig men gillar den mer på utsidan än på insidan. IMG_6154 IMG_6155
Så många vackra byggnader, är nog lite kär i Florens.IMG_6156
Den här gatan älskar fönsterpaneler.
IMG_6168 IMG_6171 IMG_6173
Inte speciellt förtjust i glass, och gillar inte glass mer efter det här men var ju tvungna att prova, vi är ju i Italien. IMG_6178
Hem och går upp till baren på taket, det är en gammal stentrappa från 1000-talet säkert och vi går som på gamla mjölnartrappor, ni vet supersmala trätrappor upp till kyrktornet som kan rasa när som helst, och vet inte hur många förbaskade våningar upp men säkert minst 100 trappsteg och jag som är rädd för höjder. Inte en chans att jag går upp hit när det är risk att möta någon i trappan typ som när baren öppnar. Nej upp nu och sen får det vara bra, fint här uppe dock, vi är nästan högst.IMG_6181 IMG_6182 IMG_6183 IMG_6184 IMG_6188 IMG_6191
Till lunch går vi lite längre ner på vår gata och äntligen får jag min tryffelpasta, har längtat så. Fina hästar som går förbi medan vi äter…IMG_6194
Så personalen säger att de serverar mig vit tryffel som jag givetvis tror på, kommer återkomma om detta…IMG_6195 IMG_6197
WOW vilken häftig stad!   IMG_6210
Och så råkar vi då gå till uteservering på det dyra hotellet och älskar det, vilket ställe, här ska vi bo nästa gång, Hotel Lungarno. Och så har vi Javier som jobbar lite igen då, han arbetar ungefär 4-6 timmar per dag och tar varje tillfälle att läsa sina email och sen kan han slappna av. IMG_6215
Jag njuter av ett glas vin och solnedgången över Ponte Vecchio under tiden, fantastiskt. IMG_6219 IMG_6222 IMG_6224 IMG_6229
Här har de cyklar att låna ut, så himla gulligt hotell. IMG_6230
Vi går till Westin och tar en drink och sen vidare och äter sen middag, Javier är inte hungrig så han äter stekt ägg med tryffel, mumma. IMG_6237