Dag 4565 – I Nerja träffar jag min kusin Helena för första gången

Det här hotellet var väldigt bra, både mysigt och god frukostbuffé, vyn från matsalen.

Älskar barer med grönsaker och frukt.

Så vi går på upptäcktsfärd på morgonen, det är ju första gången i Malaga för oss båda. Så himla fult när vi körde in till stan från flygplatsen igårkväll att vi kände att nej vi kommer inte gilla den här staden, men rundturen idag visar upp en helt annan sida, väldigt grönt vilket jag älskar.

En tjurfäktningsarena mitt i Malaga, nästa gång de har ett event är det Flamenco uppvisning, hade jag gärna tittat på.

Av någon jäkla anledning så är medicinen bäst i Spanien så idag köper vi Stop Cold, vilket är fantastiskt när man får förkylning, den går över så mycket fortare.

Jag är väl ganska ensidig, mat, vin, växter och byggnader, det känns som det är det jag älskar att ta kort på 🙂

Världens sötaste skylt för parkering av elektriska bilar 🙂

Allt är så himla gulligt.

Den här staden är underbar, kanske bara lite över vår budget. En 3:a för 350 000 euro, hade inte tänkt spendera så mycket. Jag har pool som krav, cykelavstånd till havet, gulligt centrum, och helst inte en lägenhetsbyggnad. Vi får väl se vad vi hittar när vi kör norrut. Checkar ut och hoppar in i bilen, självklart med toppen nere 🙂

Alltid lycklig, men kanske lite extra lycklig just nu 💛

Vi kör N-340 norrut och kommer köra nästan utmed havet hela vägen till Alicante, och stanna när vi ser något intressant.

Rincón de la Victoria är första byn vi gillar och vi har kört en bra stund. Min kusin kallar småstäderna och samhällena för byar och hon bor här så bäst jag säger detsamma 🙂

Stannar och äter lunch a la Spanish Style, tonfisk och tomater och enligt mig, massor av svartpeppar på. Min rätt, Javier äter sardiner i vinäger, och massa andra små tapasrätter.

Går ner och känner på vattnet och det är kallt. Så problemet är att ju mer söderut du är desto kallare är vattnet och desto svartare är stränderna. Men tror vi hellre egentligen vill vara mer söderut. Vi har vänner och släkt från Alicante ner till Marbella så vi måste verkligen försöka känna efter var vi ska köpa något.

Här är det billigare än i Malaga.

Älskar de här bevakningsfyrarna som finns lite överallt.

Japp inser att mina tår är i många av bilderna, tyvärr.

Tjurfäktning är nog nära.

Vi stannar vid en hamn och tar en glass, lär oss att flera av kuststäderna vi kör förbi nu på “vintern” stänger ner helt och öppnar inte igen förrän turisterna är tillbaka och där vill vi ju inte bo.

Och så kommer vi äntligen till Nerja, kör genom stan innan vi kollar upp vad min kusin Helena bor.

Väldigt gullig stad och vi hittar både fastighetsförmedling och andra svenska mäklarbolag. Hade ju hört att det skulle vara mycket svenskar här men är nog ändå lite chockad över alla dessa bolag, namn på svenska som tex möbelaffärer, det står möbler på stora skyltar utanför, och alla som pratar det, wow.

Här är billigare än Malaga, men dyrare än de små kuststäderna.

Vår pärla, ett tips är att gå in på expedia.com och hyra bilen, istället för svenska hemsidan, tror den kostade över 2500 kr på svenska och vi betalade 1200 kr på engelska och sen gjorde vi bara en mindre uppgradering till cabriolet så kom vi ändå inte upp till det svenska priset.

Möter upp min kusin för första gången och följer henne uppför berget.

Och vi klättrar högre och högre och högre.

Och högre, och högre.

Hon bor nästan på toppen av ett brant, högt berg och sista branta biten klarar inte vår bil av 🙂 Javier får stiga ur och Ulf får hoppa in och ta över, han kan de branta vägarna bättre och kan ta sats 🙂 Den här jäkla biten, och med flera kurvor dessutom…

Underbar vy från deras takterrass.

Dricker Champagne och äter småplock, underbart att vara här och vilket bygge de håller på med. Det var ett tomt skal när de köpte det och sakta så håller det på att bli ett fantastiskt hus.

Vyn är fantastisk! Och här finns massor av fruktträd, hmmm kanske är här vi borde köpa…

Vi åker ner till centrum och går omkring, älskar de här solskydden de sätter upp så man kan shoppa i värmen.

Kommer ner till Balcony of Europe och vilken fantastisk utsikt.

Min sorts restaurant, wow!

Det här är Kung Alfonso den 12:e och han namngav den här platsen 1885.

Wow, Nerja är så vackert!

Vi går och tar en drink innan middag.

Jag och min fina kusin Helena.

Går genom stan ner till restaurangen.

Hennes vy på kvällen och vi somnar väldigt lyckliga.