Dag 4568 – Flamenco i Mojacar

Frukostbuffé på hotellet innan vi checkar ut och kör mot Mojacar. Har massor av mil att avverka så vi börjar tidigt. Vackert i Almeria, men tror fortfarande vi än så länge bara vill bo i Nerja eller Malaga.

Vi har fortfarande inte tankat, den här “moppen” dricker ingenting.

Kör igenom många nationalparker, älskar buskarna i den här.

Och sen några mer odlingar innan nationalparken fortsätter igen.

Svårt att se på mina bilder men sjön är full av Flamencos.

Ibland är det svårt att veta vilken väg man ska ta, speciellt då vi har valt att vara äventyrliga och inte använda GPS.

Sömniga små städer som säkert är fulla av liv på sommaren.

Och så en kyrka mitt i ingenstans bland topplessbrudar och strandraggare 🙂

Ett saltberg.

Och efter stranden så blir vägen smal och går rakt upp, fasen gillar inte det här, och hade bara bilen varit lite starkare så hade jag iallafall inte oroat mig över att behöva vända om den inte klarar av en viss backe.

Aj, aj, aj, håller faktiskt i mig, tycker det är skitläskigt, och på bilderna syns ju förstås ingenting av hur brant det faktiskt är.

Och så kommer vi ner till en söt liten Beach, ett turistställe.

Det blåser idag 🙂

Men enda jäkla vägen ut är därifrån vi kom så bara att vända och köra tillbaka igen 🙁

Lika brant och osmakligt denna gången 🙂

Och samma kyrka på tillbakavägen 🙂

Fiskeby, hann inte ta bild på den på ditvägen men hinner på tillbakavägen, supersöt.

I över 1 kilometer åker vi förbi Michelin fabriken, den bara fortsätter och fortsätter, undrar hur många som arbetar här.

En väderkvarn?!

Mer tår och tjurskyltar, ser inga djur någonstans dock.

Och så helt plötsligt öppnar det upp, och världens sötaste lilla by kommer, dags att stanna och utforska, välkommen till Carboneras!

Vi parkerar och går ner till vattnet, så gulligt.

Mycket fula tyskar här, om de bara kunde sluta kedjeröka 🙂 Men det kan vi nog leva med, hittar en strandbar bakom kolfabriken.

Beställer razor clams, Navajas, fantastiska.

Och hel grillad fisk till huvudrätt, supergott.

Och en kaffe latte till efterrätt, här mår vi mumma, (om vi bortser från de kedjerökande tyskarna).

Går som vanligt ner och känner på vattnet, och det är varmare här än i Malaga och Nerja, fin Beach.

Och igen jag älskar att det finns duschar vid varenda liten Beach, väldigt ovanligt i Mexico.

Här uppe i området La Tortugas skulle vi kunna tänka oss att bo, så nu har vi tre tänkbara ställen, Malaga, Nerja och Carboneras.

Den slingriga bergsvägen härifrån till Mojacar, som är största närmsta staden är mindre rolig dock, håller i mig igen.

Ett påbörjat bygge som ingen är vid och så lämnar man lyftkranarna kvar, märkligt.

Dit upp på den där lilla bergsvägen är vi på väg, glömde jag nämna att de har jordbävningar här 😱

De där små slingerkrokarna har vi åkt på.

Och högst upp på berget, världens sötaste lilla by 🙂

Och så bär det av neråt igen, dock inte lika brant. Här ankommer vi till Mojacar som är en lång beachstad. Egentligen uppbyggd på tre städer, Playa Macenas, längst till vänster, Playa Mojacar, och till höger Garrucha och i berget ligger staden, eller bergsbyn Mojacar.

Vår vän Peppe som vi ska träffa senare har bokat in oss på detta hotell som vänner av honom äger. Vi slänger in väskorna och går ner till havet.

Fortfarande mycket fulare stränder än vad vi är vana vid i Mexico med dess pudervita stränder, det enda som är svårt att vänja sig vid.

Ja det blir inget badande, dock ett glas vin vid en beachklubb efter en härlig promenix.

Peppe hämtar upp oss och vi åker upp till bergsbyn Mojacar, en vit liten by i bergen 🙂 Så söt.

Parkerar och promenerar omkring, känns fortfarande som Grekland med alla vita hus 🙂

Peppe och Javier, vi har gemensamma vänner, Eduardo. Så när Peppe och hans fru och deras barn var i Playa del Carmen så umgicks vi och fick jättefin kontakt, han gillar också vin 🙂

Sen blir vi hemkörda för att kunna byta om och 30 minuter senare hämtar han upp oss igen, vi ska gå och äta middag och se Flamencouppträdande. Fint ställe, har velat se Flamenco i flera år, så spännande.

Tycker han är fantastisk.

​​

Peppe och Javier.

Och vi fick även en fin bild med musikerna och Flamencodansarna. Underbar kväll, kommer inte ens ihåg vad jag åt, var som uppslukad av musiken.